Fi Kva Molssin Nora puolustaa Pkky:n Narttukisan voittoa.

Tervetuloa Pkky:n narttukisaan Muhokselle 2.12.2017!

Kilpailun keskuspaikka on Muhoksen ampumaradalla, osoite on Lummelammentie, Muhos

Aamupala on tarjolla 5.30 alkaen ja ryhmien on oltava paikalla kello 6.00. Ylituomarin puhuttelu alkaa 6.30

Kisan kulkua voit seurata tästä linkistä.

Voittaja Kähisijän Pate ja Rauno Kallunki
Kisan voittajakoiran omistaja Rauno Kallunki palkintoineen, Pkky:n puheenjohtaja Kalevi Grönstrand, Ylituomari Tarmo Pätsi ja ottelun järjestäjä Janne Veteläinen
Janne Veteläinen palkitsee Juha Saukon karhunpääpuukolla Afan karhutaipparista.

Yhdistyksen mestaruushaukut Kuusamossa 16.9.2017

Pkky:n Mestaruushaukut oteltiin syksyllä 2017 Kuusamossa. Pkky:n apuna mestaruushaukkuja järjesti Kuusamon metsätys- ja kalastusseura. Keskuspaikkana oli Mouruvaaran metsästysseuran maja.

Ottelun puuhamiehinä toimivat Janne Veteläinen ja Seppo Leinonen. Ylituomarin tehtävät hoiti jämerästi Tarmo Pätsi ja sihteerin tehtävät Juha Leinonen. Koemaastot sijoittuivat eri puolille Kuusamoa ja Taivalkoskea. Yhdistys kiittää maastoja kokeisiin luovuttaneita metäsästysseuroja ja talkoohenkisiä maasto-oppaita!

Sateinen ja tyyni sää vaikeutti koirien työskentelyä ja kisan tulostaso jäikin odotettua vaisummaksi kahta kärkikoiraa lukuunottamatta. Siitä huolimatta koepaikalla vallitsi erinomainen kennelhenki ja runsaslukuinen koiramiesten joukko jaksoi jännittää kisan tulosten julkaisua loppuun asti.

Kisan voitti Kuusamolaisen Rauno Kallungin omistama kku Kähisijän Pate 91p tuloksella. Pate sai vuodeksi haltuunsa kiertopalkinnon ja Ultracomin gps tutkan. Toiseksi sijoittui pudasjärveläisen Janne Hemmilän omistama Vuottajan Poju, 89p ja kolmanneksi kokeessa käyttövalion arvon haukkunut Riikosen Jymy 70p tuloksella. Jymyn omistaa Mika Jaakkola Kiimingistä.

Tarkemmat tulokset löytyvät täältä.

Juha Saukon omistama Punkkikorven Afa puolusti Kuusamossa viimevuotista Pkky:n mestaruutta, mutta luopui tittelistä kun maastosta löytyi mielenkiintoisempaa riistaa. Afan hirvikoe muuttui karhunhaukkutaipumuskokeeksi, kun tuomariryhmä huomasi haukussa olevan karhun. Afa otti yhteen karhun kanssa erän aikana ja sai tuoksinassa myös osumia, mutta jatkoi sisukkaasti erää ja suoritti taipparin hyväksytysti, 64:llä pisteellä. Pohjan karhukoirayhdistys ja Kuusamon metsästys-ja kalastusseura muistivat Afan omistajaa karhunpääpuukolla hienosta suorituksesta.

Arvonnassa pääpalkintona oli myös Ultracomin tutka. Onni suosi Veikko Patosalmea Kuusamosta.

Kiitoksia ottelun tukijoille, Ultracomille ja Koillismaan Tärppille!

Mukavan tapahtuman jäämme odottelemaan joulukuun alkua ja narttukisaa. Tervetuloa kisaamaan 2.12 Muhokselle!

HT

Rainer Parhialan luento oli mielenkiintoista kuultavaa ja se sai kovasti kiitosta yleisöltä.
Yksi päivän nuorimmista konekarhunhaukkujista, Kontiokankaan Penu, 5kk

Koira karhunhaukkujaksi -päivä Horsmassa, Ylikiimingissä 5.8.2017

Pohjan Karhukoirayhdistys järjesti Ylikiimingin Horsmassa Koira karhunhaukkujaksi -teemapäivän lauantaina 5.8.2017.  Tiliasuus oli avoin kaikille asiasta kiinnostuneille koiraharrastajille ja koirille rotuun tai väriin katsomatta.

Tilaisuus aloiteltiin aamulla yhdeksältä, kun Konekarhu Jokke saapui paikalle. Koiria oli mukavasti paikalla heti aamusta ja testattavia riitti koko päivän ajalle. Testi oli herättänyt kiinnostusta mukavasti ja päivän aikana nähtiin reilut neljäkymmentä eri ikäisten ja eri rotuisten koirien suoritusta. Edustettuina olivat lähes kaikki koirarodut, joita näillä leveyksillä karhunpyynnissä käytettään, suurin määrä oli karjalankarhukoiria. Ikähaarukka oli muutaman kuukauden ikäisestä pennusta yli kymmenvuotiaisiin veteraaneihin.

Jokke jaksoi olla haukuttavana koko päivän ajan paria lyhyttä taukoa lukuunottamatta ja testejä arvoiva tuomari Jouko Vakkala arvosteli suoritukset rutiinilla. Suurin osa koirista haukkui karhua, mutta vain alle puolet haukkui diplomin arvoisesti. Päivän parhaasta suorituksesta vastasti nuori karjalankarhukoirauros Riekkilän Jeti, jonka omistaa 15-vuotias Eemil Pulkkinen Ylikiimingistä. Onnittelut hyvästä suorituksesta!

Tapahtuma herätti kiinostusta mukavasti ja väkeä riitti tasaisesti koko päivän ajalle. Osa porukasta viihtyi paikanpäällä aamusta iltaan. Kahvi, sämpylä ja makkarat kävivät hyvin kaupaksi, kun porukka seurasi koirien otteita konekarhulla ja kertasi kesän tapahtumia ja suunnitelmia syksyn varalle. Uusia kasvoja näkyi paikalla ilahduttavan paljon ja saatiimpa pari uutta jäsentäkin mukaan yhdistyksen toimintaan, tervetuloa!

Iltapäivällä kokoonnuttiin sisätiloihin, jossa yhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Grönstrand kertasi kesän tapahtumia ja valotti tulevan syksyn ohjelmaa. Tämän jälkeen oli vuorossa odotettu luento, jossa Rainer Parhiala käsitteli pennun luonnetstausta, pennun valintaa ja koiran jäljestyskoulutusta. Esitys oli hyvin valmisteltu ja mielenkiintoinen kokonaisuus, ja se herätti mukavasti keskustelua sekä luennon aikana, että sen jälkeen. Luentoa oli jäänyt seuraamaan reilut kolmisenkymmentä alan harrastajaa ja se sai kiitosta niin kokeneilta kuin tuoreemmilta koiraharrastajilta. Suuret kiitokset Rainerille vaivannäöstä!

Illan päätteeksi lämmitettiin sauna, johon kovakuntoisimmat jäivät jatkamaan jalostus- ja metsästysaiheisia keskusteluja.

Tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut, selvästikin tällaiselle oli tilausta näin jahtikauden alla. Kiitokset järjestelyissä mukana olleille ja kaikille tapahtumaan osallistujille! Tästä on hyvä jatkaa kohti syksyn koitoksia. Seuraavan kerran kokoonnutaan yhdistyksen mestaruushaukkuihin Kuusamoon.

HT

Yhdistyksen teltalla ollaan valmiina ottamaan vieraita vastaan! Kuvassa yhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Grönstrand (oik.) ja pitkäaikainen hallituksen jäsen Reijo Koukkari.
Karhukoiramiehet messutunnelmissa.

Pohjois-Suomen Erämessut 2017

Pohjan Karkoirayhdistys oli mukana Pohjois-Suomen Erämessuilla 25-28.5 Oulussa aktiivisesti. Kahvipannu oli kuumana esittelypisteessämme koko messujen ajan. Yhdistyksen kojulla kävi ilahduttavan paljon vieraita. Saimme porisuttaa niin vanhoja tuttuja kuin myös uudempia kasvoja, ja mikä ilahduttavinta, niin myös tulevia karhukoiraharrastajia tuntui yhdistyksen toiminta kiinnostavan. Moni messuvieras kertoi karjalankarhukoiran olevan mieleisin vaihtoehto kunhan suurriistakoiran hankinta tulee ajankohtaiseksi.

Arvonnassa pääpalkintona oli Betametin valmistama savustusuuni. Laadukas uuni herätti runsaasti mielenkiintoa ja arpoja myytiin mukavasti. Arpaonni suosi Matti Hyryä Kuivaniemeltä. Onnittelut Matille ja herkullisia hetkiä savukalan parissa! Toisena arpavoittona oli Kari Heinosen taiteilema Karhukoira ja hirvi -taulu. Sen voitti oululainen Sami Eero. Onnittelut myös Samille! Valio koiranruuat vuodeksi -arvonta suoritetaan myöhemmin koiranruokavalmistajan toimesta.

Paikalla oli lukuisia yhdistyksen jäsenten omistamia karjalankarhikoiria, joihin messuväki pääsi tutustumaan päivittäin sekä yhdistyksen esittelypisteessä, että Erämessujen päälavalla. Suuret kiitokset mukana olleille koirille ja niiden omistajille sekä esittelijöille, kuten myös Suomen Pystykorvajärjestöä, Pohjan Karhukoirayhdistystä ja karjalankarhukoiraa lavalla esitelleille!

Ohessa muutamia kuvia Messuilta. Julkaisemme lähiaikoina lisää kuvia kuvagalleriassa. Pitäkää sivut seurannassa!

Kouluttaja Heidi Pöykiö
Kurssin osallistujat.

HIRV Palkintotuomarikurssi Muhoksella 20.5.2017

Kevään palkintotuomarikurssi hirvelle pidettiin lauantaina 20.5. Muhoksen ampuradan tiloissa. Kurssilla sai ladattua virtaa vanhaan tuomarikorttiin tai tulla kokonaan uutena harjoittelijana mukaan hirvituomareiden joukkoon. Tänä vuonna ei pidetty karh-osuutta lainkaan, koska hirv-asioiden läpikäynti vei koko päivän.

Kurssille kouluttajaksi oli lupautunut Ylituomari Heidi Pöykiö, joka kertoili ennen kurssin alkua siirtävänsä koulutusvastuuta tulevaisuudessa uusille ylituomareille ja näin emme ilmeisesti voi tulevaisuudessa nauttia Heidin koulutustapahtumista. Suuret Kiitokset Heidille menneiden vuosien laadukkaasta kurssitarjonnasta.

Osanottajia kurssilla oli 23 henkilöä, eli varsin mukavan kokoinen porukka oli saapunut kuulemaan viimeisimpiä viilauksia hirv-koesääntöihin. Näistä peräti 18 oli kokonaan uusia, jotka tulevana syksynä aloittavat harjoitteluilla palkintotuomariuransa. Näin saamme harrastuksen pariin uusia tuomareita mukavan määrän.

Yhdistys muisti Heidiä pienellä erästelyyn liittyvällä lahjalla kiitoksena pyyteettömästä koulutustyöstä yhdistyksemme tapahtumissa.

P.K

Suomen Pystykorvajärjestön talvipäivät 2018 Rokualla

Pohjan Karhukoirayhdistys jäsrjestää yhdessä Oulun Seudun Pystykorvakerhon ja Suomen Pystykorvajärjestön kanssa SPJ:n talvipäivät Rokualla  16-18.3.2018

Vuoden 2016 vuosikokousväkeä. Etualalla yhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Grönstrand.

Vuosikokous 2017

Pohjan Karhukoirayhdistys ry:n vuosikokous pidetään Ouluhallin kahviossa (os. Ylioppilaantie 4, 90100 Oulu) sunnuntaina. 26. 2. 2017 klo 13.00

Kahvit ja äänioikeuden tarkastus alkaen klo 12:30

Joulukuu 2017